Lahjoita sivustolle aikaa
Tulevat Raidit
Kyselyt
Kalenteri
Search Box
1
 
Nordic Championship

No Broadcasters

 
Post new topic   Reply to topic    Kalevala Syndicate Forum Index -> Kalevala Syndicate yhteisö
View previous topic :: View next topic  
Oxa
Administrator

user avatar

Joined: 25 Apr 2013
Posts: 488

Send private message
Reply with quote

re: Herrasmieskilta suomalaisille nettiroolipelaajille

0

Kalevala Syndicate – Herrasmieskilta suomalaisille nettiroolipelaajille

 Roolileikit ovat kiehtoneet ihmisiä aina. Lapsi oppii leikkimällä muun muassa sosiaalisia taitoja ja empatian kokemuksia, aikuisille leikit voivat tarjota mahdollisuuksia käsitellä tunteita, joita on vaikea tunnistaa ja sanallistaa. Useimmiten on kuitenkin kyse silkasta leikistä. Nykymuotoisilla roolipeleillä on taustaa niin yhteisöllisessä tarinankerronnassa, 1960-luvun tapahtumissa kuin vanhoissa sotapeleissäkin. Tiedetään, että 1700- ja 1800-luvulla Euroopassa käytettiin upseerien kouluttamiseen hyvin yksityiskohtaisilla säännöillä varustettuja sotapelejä, joissa joukko-osastoja kuvattiin miniatyyreillä ja satunnaisia tapahtumia simuloitiin nopilla. Roolipelien kehitys erkaantui myöhemmin sotapeleistä lähinnä kirjallisuuden ansiosta. Vuosina 1954–1956 julkaistua J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta -kirjasarjaa pidetään merkittävämpänä fantasiaroolipelien innoittajana. Kirjassaan Tolkien osoitti, kuinka kunnianhimoisesti mielikuvitusta voi käyttää. Hän piirsi Sormusten Herran Keski-Maasta karttoja ja loi sille oman historian, mytologian ja jopa useita kieliä omine kirjoitusmerkistöineen. Vaikka kyse oli fiktiosta, Keski-Maa synnytti lukijoissa vaikutelman sisäisesti johdonmukaisesta, toimivasta vaihtoehtotodellisuudesta.

 Vuonna 1974 Gary Gygax ja Dave Arneson julkaisivat Chainmail-nimisen pelin, jossa sotapelien säännöt oli muokattu sopimaan fantasiaolentojen taisteluihin. Sama yhtiö kehitti pari vuotta myöhemmin Dungeon & Dragons-pelin (D&D), jonka voidaan varsinaisesti nähdä aloittaneen roolipeli-ilmiön. Peli sisälsi kaikki olennaisimmat ominaisuudet, jotka määrittävät yhä roolipelejä: Jokainen pelaaja kontrolloi pelissä yhtä roolihahmoa, yksi pelaajista on pelinjohtaja, joka toimii tarinan kertojana ja johdattelijana sekä pelaa pelihahmojen kohtaamia vastustajia. Pelisessioiden tapahtumat liittyivät D&D:ssa toisiinsa vaihtoehtotodellisuudessa käytäväksi jatkuvajuoniseksi seikkailuksi. Myöhemmin 1980-luvulla keskiaikaan sijoittuville fantasiapeleille kehitettiin vastineita, ja esimerkiksi scifi- ja kauhuaiheisista peleistä tuli suosittuja. Sittemmin kehitettiin lisää pelejä, jotka korostivat entisestään eläytymistä hahmon maailmankuvaan, toiveisiin ja pelkoihin. Roolipelaamisen ”pelillisyys” alkoi näissä peleissä menettää merkitystään, ja roolipelaamisen rinnalle alettiin hakea uusia muotoja perinteisen pöydän ympärillä tapahtuvan pelaamisen sijaan. Syntyi eloroolipelaaminen, eli live-roolipelit, jotka erityisesti pohjoismaisessa ovat olleet erityisen suosittuja. Seuraava merkittävä muutos roolipelaamisessa tapahtui Internetin yleistymisen myötä. Fantasiaroolipeli-ilmiö siirtyi monen muun asian tavoin Internetiin.

Nykyisten internetroolipelien edeltäjinä toimivat niin sanotut MUDit. MUD (alun perin Multi-User Dungeon, myöhemmin myös Multi-User Dimension tai Domain) on monen käyttäjän tietokoneroolipeli, joka toimii tyypillisesti Internet-palvelimella tai BBS-purkeissa”. Pelissä pelaaja omaksuu pelihahmon roolin ja näkee tekstikuvauksia peliympäristöstä, esineistä sekä toisista pelaajista ja tietokoneen ohjaamista pelihahmoista. Pelaajat kommunikoivat peliympäristön ja toistensa kanssa kirjoittamalla. MUDit toimivat usein (tietokone)harrastuksen pohjalta vapaaehtoisen työn ja lahjoitusten turvin. Suurimman suosionsa ne saavuttivat 1990-luvun alkupuolella Internetin ja yleiseen levitykseen julkaistujen MUD-ohjelmistojen yleistymisen myötä. Nykyään roolipelaaminen verkossa on siirtynyt graafisemman MMORPG:n suuntaan, jotka MUDeista poiketen ovat useimmiten kaupallisia. Nettiroolilpelejä pelatakseen täytyy ostaa itse peli ja maksaa noin 10 euron suuruinen kuukausimaksu. Poikkeuksena ovat ilmaiset roolipelit, joita on muutamia olemassa. Pelejä pelataan omalta koneelta käsin pelitalon serverillä.

Kryptinen kirjainyhdistelmä MMORPG on lyhenne sanoista Massive(ly) Multiplayer Online Role-playing Game. Vapaasti suomennettuna se tarkoittaa "valtavaa monen pelaajan Internet-roolipeliä”. Verkon kautta pelattavissa tietokoneroolipeleissä pelaaja luo fantasiapelien tavoin itselleen kuvitteellisen pelaajahahmon ja tämän jälkeen seikkailee pelimaailmassa vuorovaikutuksessa muiden pelaajien kanssa. Internetin myötä pelien pelaajamäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti ja pelaaminen on saanut monia uusia piirteitä. MMORPG-peleissä ei ole varhaisten roolipelien tavoin yksittäistä päämäärää, vaan tarkoituksena on lähinnä oman hahmon kehittäminen, pelimaailmassa seikkaileminen, tehtävien suorittaminen, oman varallisuuden hallinta sekä pelaajien ja erilaisten olentojen välinen taistelu.

Organisoitunutta pelaamista

Virtuaalisessa pelimaailmassa pelaajat järjestäytyvät yleensä yhteisöiksi, joita kutsutaan myös killoiksi, toisinaan myös klaaneiksi - kussakin pelissä käytetään hiukan eri termejä. Kyse on organisoitumisesta, tavasta muodostaa yhteisöjä, joilla on yhteisiä tavoitteita ja yhteistä toimintaa. Kiltojen välillä on suuria eroja siinä, miten järjestäytynyttä niiden toiminta on. Kiltaan kuuluminen on pelaajalle hyödyllistä, sillä varsinkin alkuvaiheessa sieltä saa apua ja neuvoja sekä ennen kaikkea seuraa - Kalevala Syndicaten tapauksessa vieläpä omalla äidinkielellä. Internet-roolipelit ovatkin erittäin sosiaalisia ”paikkoja”. Osan tehtävistä ja seikkailemisesta voi halutessaan suorittaa yksin, mutta verkkopelaamisen idea aukenee ja palkitsee pelaajan yhteistyön myötä

 – Nettiroolipeliä ei oikeastaan koskaan pelaa yksin, koska pelimaailmassa on kuitenkin muitakin ihmisten ohjaamia hahmoja. Normaali peliaika on kaikilla suunnilleen sama, joten kiltalaisia on aina pelissä useampia yhtä aikaa. Välillä on silti tarpeen erikseen sopia aika, jolloin kokoonnutaan tekemään jotain isompaa tehtävää, johon tarvitaan iso joukko pelaajia. Silloinkaan pelaajien ei tarvitse olla fyysisesti samassa paikassa, riittää että pelihahmot ovat, nimimerkki (nick) Muusa huomioi.

– Sosiaalisuus on minulle yksi suurimpia syitä pelata. Etenkin Ventrilon (reaaliaikainen äänikommunikointi pelaajien välillä) käyttö lisää sosiaalisuuden aivan uusille asteille. Livetapaamisia järjestetään isommassa mittakaavassa 1-2 kertaa vuodessa. Pienempiä ja alueellisempia tapaamisia - mökkikeikkoja, illanistujaisia tai ihan vaan kaljalla käyntejä - sitten on varmaan melkein kuukausittain jossain päin Suomea. Kaikki pelaajat eivät näitä kuitenkaan kaipaa, ja niinpä he jättävät saapumatta paikalle. Pääpaino on yhdessäololla ja kavereihin tutustumisella. Toki samalla tulee keskusteltua peleistä ja mietittyä killan asioita, Fundis-nimimerkin taakse kätkeytyvä pelaaja lisää.

– Joskus voi olla matalampi kynnys aloittaa peli, jos mukana on tuttuja tosielämästä. Sinänsä pelin kannalta sillä ei niin hirveästi ole merkitystä, pelissä tutustuu kyllä yleensä muihinkin. Itse asiassa pelaajat tulevat kymmenien ja satojen yhteisten pelituntien yhteydessä hyvinkin tutuiksi, eli pelaaminen tuo tullessaan uusia tosielämän ystäviä, hän jatkaa.


Muusa, Fundis ja Jeini kuuluvat Kalevala Syndicate – pelikiltaan. Syndikaatissa on kaikkinensa viisi kiltaa, jotka on omistettu eri peleille. Tällä hetkellä omat killat on olemassa Lord of the Rings Online-, Age of Conan-, World of Warcraft-, Warhammer Online-, sekä Star Wars: The Old Republic-peleille. Syndikaatin pääkillat (The Lord Of The Rings Online ja Age Of Conan -peleissä) pelaavat PvE (player versus environment) -palvelimilla. Tämä tarkoittaa sitä, että pelihahmot taistelevat enimmäkseen pelimaailman luomia vihollishahmoja vastaan. World of Warcraft -kilta on puolestaan PvP (player versus player) -tyyppisellä palvelimella, jossa vastakkaisia ryhmittymiä edustavat pelihahmot taistelevat keskenään.
– Joidenkin pelien sisällä on mahdollisuus pelata myös muita pelaajia ja jopa omia kiltatovereita vastaan joko 6 hengen ryhmissä tai yksi yhtä vastaan siihen tarkoitetuilla areenoilla. Tämäkin on mukavinta oman killan ja tuttujen pelaajien kesken.  PvP -tyyppisissä peleissä teemme yhteistyötä toisen pelaajayhteisön Frozen Dawnin kanssa, Muusa kertoo.

 Useat kiltalaiset ovat opetelleet roolipelien ”filosofian” lauta- ja fantasiapelejä pelaamalla ja hankkineet tietokonepeleistä kokemusta perinteisempiä tietokonepelejä pelaamalla. Osa Kalevala Syndicaten jäsenistä on pelannut yhdessä Dungeons and Dragons Onlinen beta-versiosta (pelin kaupallinen versio julkaistuiin vuonna 2006) lähtien Frozen Dawn – killassa. Tutuksi kiltalaisille ovat tulleet myös maailmalla supersuosittu World of Warcraft sekä edellisten haastajaksi kehitetty Vanguard. Uusia pelejä kehitetään jatkuvasti, mutta uutuudet eivät ole automaattisesti parempia kuin vanhat. Peleihin kiinnytään varsin tunnepohjaisesti ja osasta tulee klassikkoja, jotka puutteineenkin keräävät suuria pelaajamääriä.

 – World of Warcraft lienee pelaajamäärältään suurin nettiroolipeli. Se julkaistiin viitisen vuotta sitten, ja miljoonat nykyiset pelaajat ovat pelanneet sitä alusta asti. Moni pitää välillä pelaamisessa taukoa ja palaa myöhemmin pelimaailmaan uudestaan. Peliuutuuksien tuloa seurataan jo paljon ennen niiden virallista julkaisua. Pelin ennakkomainonta ja niin sanottu beta-vaihe (ennen pelin virallista julkaisua) antavat jo melko hyvän käsityksen pelistä itsestään. Esimerkiksi Star Wars -The Old Republic -pelin kehitystyö on vielä kesken, mutta nettiroolipeleistä kiinnostuneet seuraavat peliin liittyvää tiedotusta aktiivisesti ja odotukset ovat korkealla, Jeini sanoo.
– Ultima Online oli merkittävä suunnannäyttäjä, mutta peli on jo lopetettu. Uutuudet kiinnostavat, mutta aika ei riitä kovin monen nettiroolipelin pelaamiseen kerralla. Uutuuksia seurataan ja niistä kuunnellaan mielipiteitä, mutta jokaiseen ei rynnätä suin päin mukaan, Fundis arvioi.

– Nettiroolipelejähän pelattiin jo aikana, jolloin grafiikka oli hyvin kömpelöä tai lähes olematonta. Nykyään tehokkaalla tietokoneella pelaava pääsee nauttimaan erittäin näyttävistä ja todellisen oloisista maisemista taivaalla lentävistä sarvipäistä huolimatta. Grafiikalla on suuri merkitys, mutta sisällöllä vielä suurempi, Jeini aprikoi.
– Aihe ja pelattavuus ovat etusijalla, aina ei tarvita silmäkarkkia. Tokihan visuaalinen ilme auttaa pelissä viihtymiseen, mutta ei pelkällä grafiikalla kovin pitkälle päästä, Fundis funtsii.

 Killan kehittyessä jäsenet saavat uudenlaisia etuja jäsenyydestään. Kalevala Syndicaten kaikissa pelikilloissa noudatetaan samoja yhtenäisiä toimintatapoja, ja yhteisö kutsuu itseään herrasmieskillaksi. Toimintaa tukemaan on perustettu myös rekisteröity yhdistys. Pelikiltaan ja pelaajayhteisöön pääsee vain hyväksytyllä jäsenhakemuksella, joka on samalla esittely/käyntikortti pelaajasta. Näin ollen muut kiltalaiset tietävät, minkälainen henkilö hahmoa ohjastaa.

 Fantasian lumo

 Vaikka pelien pikaviestiohjelmat ja keskustelupalstat tarjoavat linkin pelaamisesta reaalimaailmaan, on fantasia kuitenkin roolipelaamisen suola. Pelaamalla on mahdollista unohtaa hetkeksi arkiset vastuut ja huolet. Pelikulttuuri käy vahvaa vuoropuhelua myös muun populaarikulttuurin kanssa, ja pelien ympärille perustetaan multimediaalisia tuoteperheitä.

– Itse haen pelaamisesta jonkinlaista vastapainoa arjelle, joten en kaipaa peliltä linkkejä arkielämään, Fundis pohtii.
– Itse asiassa lienee tärkeämpää, että pelimaailmassa on mahdollisimman vähän linkkejä arkielämään. Toisaalta pelimaailman kulttuurin tuntemusta on kiva syventää vaikkapa kirja- tai televisiosarjan kautta, on mukava tuntea joitain paikkoja tai henkilöitä ennestään, Muusa lisää.

Internet-roolipelit ovat moderneja vastineita perinteisemmille fantasiaroolipeleille, joissa maisema ja tapahtumat luotiin mielikuvituksen turvin. Tietotekniikan kehitys ja uudet innovaatiot ovat tuoneet pelaamiseen uusia ulottuvuuksia. Roolipelistä kiinnostuneen nuoren voi olla jopa helpompi löytää peliseuraa netistä kuin tosielämästä.

– Olen pelannut aikaisemmin roolipelejä tietokoneella, ja kehitys on vaan johtanut siihen, että pelit ovat siirtyneet internetiin kasvavassa määrin. Pelaan toki myös muun lajityypin pelejä, mutta viime aikoina ne ovat olleet vähemmistössä. Pelatessa voi heittää hetkeksi ”aivot narikkaan” ja unohtaa arkihuolet ohjastaen luomaansa virtuaalihahmoa upeissa maisemissa, kuvailee Fundis.
– Roolipeleissä pyritään jatkuvasti kehittämään omaa hahmoa tarinan edetessä. Taidot kasvavat ja varusteet paranevat. Hahmot eivät automaattisesti opi identtisiä taitoja tai omaa samaa varustusta, vaan tehdyt valinnat pelin aikana vaikuttavat. Esimerkiksi perinteisimmissä räiskintäpeleissä hahmo ei tule paremmaksi ampujaksi, vaan osaa heti alusta kyseisen taidon niin hyvin kuin sen voi pelissä osata.

– Hyvän roolipelin aihe on kiinnostava ja maailma on tehty uskottavasti. Pelin ei kuitenkaan tarvitse mukailla tosielämää ja sen toimintaa, vaan paremminkin toimia pelin oman logiikan mukaan. Sujuva pelaaminen myös edesauttaa pelissä viihtymistä. Joissakin pelissä on hyvin tehtävävetoinen maailma ja toisissa taas vähemmän. Jotkut pelaajat viihtyvät pelissä vain katsellen maisemia ja tehden jotain pelin etenemisen kannalta toisarvoista toimintaa, toisille taas tehtävien läpäiseminen on tärkeintä, Fundis analysoi.

– Hyvässä pelissä on jatkuvasti uutta sisältöä, ja samat tehtävät voi tehdä eri tavoilla. Yleensä on tarkoitus että pelaaja viihtyy pelin parissa niin kauan, että pelaa useampaakin hahmoa, jolloin on erityisen tärkeää että eri attribuuteilla rakennetut hahmot kokevat asiat hieman eri tavoin, Muusa lisää.

Roolipeleille tuntuu olevan yhteistä se, että lähes kaikissa taistellaan. Oman hahmon saattaminen vaaratilanteisiin ja hurjiin seikkailuihin tarjoaa jännittäviä hetkiä ja lisää pelaamisen intensiteettiä.
– Taistelut lienevät hyvinkin olennaista, varsinkin silloin, kun pelataan porukalla yhteistä vastustajaa vastaan. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla peliä, jossa taistelulla olisi pelissä menestymisen kannalta vain vähäinen merkitys, Jeini arvelee.
– Taistelut ovat pelintekijöiden kannalta yksinkertaisempia tehdä kuin esimerkiksi pelkkään keskusteluun perustuvat pelit. Yleensä peleissä taistellaan, jos ei vihollisia, niin ainakin kelloa vastaan. On olemassa myös esimerkiksi kilpa-autoiluun sijoittuva internet-roolipeli, jossa enemmän ajamalla ja paremmin menestymällä pääsee eteenpäin, Fundis jatkaa.
– Pelit ovat englanninkielisiä. Taistelussa pärjää myös huonommalla kielitaidolla, Muusa hoksaa.
– Voittamisen merkityksestä on roolipelimaailmassa näkökulmia laidasta laitaan samalla tavalla kuin tosielämässäkin. Toiset ottavat pelihahmon tappion karvaana pettymyksenä, mutta moni on sitä mieltä, että "peli on vain peliä", vaikka pelihahmon haarniskat hajosivatkin ja hahmo heittäisi henkensäkin. Voitot ovat tärkeitä erityisesti pelihahmon edistymisen kannalta, Jeini arvioi.
– Ainahan voittaminen tuntuu kivalle, onnistumisen tunteet ovat ihmiselle tärkeitä. Toisille voittaminen voi olla eri asia kuin muille pelaajille, eli voittamisen kriteerit ovat pelaajakohtaisia. Internet-roolipeleissä kuitenkin tulee jatkuvasti lisää sisältöä ja uusia haasteita, joten lopullista pelin voittamista ei oikein edes pääse tapahtumaan, Fundis lisää.
<!-- [if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Nettiroolipelit jatkuvat usein kuukausia, toisinaan jopa vuosia. Pelin tapahtumat simuloivat uskottavasti ”todellista elämää”, vaikkakin konteksti liittyykin fantasiakirjallisuudesta tuttuihin aiheisiin. Pelitodellisuuden muokkaaminen ja hallitseminen muistuttaa tarkkanäköisyydessään usein arkipäiväisiä askareita.

– Aika moni Kalevala Syndicaten jäsen on hankkinut pelistä niin sanotun "lifetime subscriptionin" eli elinikäisen pelioikeuden. Samaa hahmoa voi pelata loputtomiin, niin kauan kuin tahtoo ja pystyy ja pelimaailma jollain palvelimella vielä toimii. Yksittäisen pelikerran kestoon vaikuttaa suuresti se, että nettiroolipeleissä pelaajan hahmo elää elämäänsä kuvitteellisessa pelimaailmassa, jossa saattaa välillä vierähtää tunti tuttavien kanssa jutellessa, toinen tunti haarniskoita takoessa ja lopuksi vielä kiltaporukalla lähdetään yhteiselle sotaretkelle. Sen vuoksi pelin äärellä helposti vierähtää useampikin tunti kerrallaan. Yhtä lailla voi peliin piipahtaa vain hetkeksi tekemään jonkin yksittäisen tehtävän, Jeini kertoo.
– Kukaan pelintekijä tuskin suunnittelee internet-roolipelille kovin lyhyttä elinikää. Eihän kukaan pelaaja lähde alussa mukaan jos tiedetään, että peli loppuu jo puolen vuoden päästä. Kyllä parin-kolmen vuoden jatkumo vähintään pitää olla suunnitelmissa jo kehitysvaiheesta lähtien. Voisi melkein sanoa, että mitä enemmän pelaat, sitä enemmän sitoudut, niin sosiaalisesti kuin pelillisestikin. Pelisessiot taas voivat olla melkein mitä vaan 10 minuutista ylöspäin. Keskimäärin varmaan kuitenkin 1-3 tunteja kerrallaan, Fundis laskee.
– Pelissä vietetty aika tekee tehtävänsä, ja vahva sosiaalinen yhteys toisiin pelaajiin vahvistaa vielä sitoutumista. Syntyy tiivis suhde peliin ja yhteisöön - ihan samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin tiiviisti yhteyttä pitävässä harrasteporukassa. Pelaamisen lomassa chatataan paljon mutta myöskin keskustellaan ihan ääneen. Kalevala Syndicatella on käytössään Ventrilo-pikaviestiohjelma, jossa pelaajat voivat jutella keskenään. Virtuaalisen pelimaailman kuvitteellinen hahmo saakin todellisen henkilön äänen ja persoonan, Jeini iloitsee.
– Kyllähän pelihahmoista tulee läheisiä, jos niillä pelaa satoja tunteja. Tuttu miljöö ja jatkuvuus luovat turvallisuutta, aivan kuten oikeassa elämässäkin, Fundis pohtii.
- Hahmojen muokattavuus ja kehitys on varmastikin yksi tärkeimmistä ellei tärkein asia, onhan kyse roolipelistä. Ihmiselle on luonteenomaista jatkuva kehittyminen ja sama pätee pelissäkin. Pelaajan ponnistelu palkitaan, kun hahmo kehittyy, Jeini analysoi.
<!-- [if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Netissä käyttäydytään kuten siviilissä


Kalevala Syndicatea johtaa yhdistyksen hallitus yhteisön perustajan Oxan johdolla. Kullakin syndikaatin -pelikillalla on lisäksi oma johtaja ja upseeristo, joka toimii kiltajohtajan tukena. On paljon killasta kiinni, millä tavoin tätä hierarkiaa käytetään. Kiltajohtajan ja upseeriston erityisasema näkyy esimerkiksi silloin, kun on tarvetta ojentaa yksittäistä pelaajaa tai kutsua kiltaan uusia pelaajia.


– Eihän tosielämässäkään vallitse jokaisen kansalaisen oikeus tehdä mitä mieleen juolahtaa. Killat tulevat toimeen pienemmällä hallintokoneistolla kuin normaali yhteiskunta, mutta hallinnollisiin toimiin ja järjestyksen ylläpitämiseen tarvitaan toimijoita, kuten tosielämässäkin. Jokaisella organisaatiolla pitää olla jonkinlainen johto. Kaikki eivät kuitenkaan halua vapaa-ajallaan ylimääräisiä vastuutehtäviä, vaan keskittyvät vain pelaamiseen. Jonkun on silti kannettava vastuu, ja luonnollisestikin siihen tehtävään pyritään valikoimaan sopivimmat. Killan perustaja on yleensä kuitenkin se suurin päällikkö, Fundis jatkaa.

 Roolipelaamiseen on liitetty aikojen saatossa varsin pinttyneitä stereotypioita. Kun toiminta tapahtuu netissä, on se kriitikoiden mielestä entistäkin ”epäilyttävämpää”. Nettiyhteisöjen toimintatavat, hierarkia ja käytöstavat ovat kuitenkin hyvin saman kaltaisia kuin tosielämänkin. 

 – Kalevala Syndicaten killoissa ehdottomana vaatimuksena on hyvä käytös ja toisten kunnioittaminen. Toisia autetaan, niin kiltalaisia kuin muitakin pelaajia. Huonoon käytökseen puututaan ja tarvittaessa pidetään kurinpalautus. Paras netiketti on hyvien käytöstapojen noudattaminen. Peleihin muodostuu ajan myötä oma kulttuuri ja käytöskoodi, jonka mukaan määräytyy esimerkiksi se, kenellä on oikeus ottaa haltuunsa kukistetun vastustajan aseet, Jeini kertoo.
– Pelissä pätevät samat käytöskoodit kuin missä tahansa oikean maailman organisaatioissa. Kaikista ei voi eikä tarvitse pitää, mutta toimeen voi tulla kenen kanssa hyvänsä, ainakin jonkun aikaa, Fundis opastaa.
– Killasta ei ole tarvinnut erottaa kuin pari yksittäistä pelaajaa. Lievempiä kurinpalautuskeinoja (määräaikainen erottaminen, puhuttelut) on muutaman kerran jouduttu käyttämään. Joskus pelin tuoksinassa tunteet käyvät kuumina ja "mopo lähtee käsistä". Kalevalaiset ovat varsin hyvin sisäistäneet sen, että jokaiselta odotetaan asiallista ja ystävällistä käytöstä kaikkia pelaajia kohtaan, Jeini kertoo.
– Erottamiseen yleensä johtaa toistuva häiriökäyttäytyminen. Ihan ensimmäisestä mokasta riittää yleensä keskustelu kyseisen pelaajan kanssa. Häiriökäyttäytymiseksi luetaan asiattomat viestit foorumeilla, epäasiallinen ja loukkaava käytös Ventrilossa, killan maineen likaaminen muiden pelikiltojen ja pelaajien silmissä tai haitanteko kiltakavereille, Fundis määrittelee.

 Useimpiin kiltoihin on olemassa 18 vuoden ikäraja jo siitä syystä, että kansainvälinen yksikkö PEGI (Pan European Game Information) valvoo pelien sisältöä ja määrittää niille sopivat ikärajat samalla tavalla miten elokuvatarkastamo määrittelee elokuville sopivat ikärajat. 
– Esimerkiksi Age of Conan on luokituksen mukaisesti K-18 peli, eikä kyseistä peliä saa myydä alaikäiselle. Noudatamme PEGI:ssä asetettuja ikärajoja poikkeuksetta. Muissa peleissä käytämme ikäraja-asiassa harkintaa, Jeini paljastaa.
– Mainostettuna ikärajana K-18 on myös toimiva, vaikka ei se mitään pelaajasta takaakaan. Yleensä hieman varttuneemmat osaavat paremmin toimia ryhmässä ja antaa muille tilaa, eli häiriökäyttäytymistä on vähemmän. Myös live-tapaamisissa, joissa käytetään alkoholia on ehdoton K-18 ikäraja hyvin ilmeisistä syistä. Olemme tarkoituksellisesti nostaneet myös yhteisön ikärajan 18 vuoteen, koska suurin osa meistä on aikuisia ja perheellisiä ja kyllästynyt ”teinihäröilyyn”, Fundis kertoo.


Nettiroolipelaaja tarvitsee siis vain seikkailumieltä ja tervettä maalaisjärkeä. Kun kaikki noudattavat yhteisiä sääntöjä, voi fantasiamaailmassa touhuta melkein mitä lystää.

 – Kalevala Syndicaten kaikissa killoissa on paljon aktiivisia naispelaajia, ja Age Of Conan -kiltamme etunenässä taistelua johtaa naispuolinen kiltajohtajamme Muusa. Kyllähän aktiivisesti pelaavia naisia on selvästi miehiä vähemmän, mutta jos ajatellaan eri tyyppisiä tietokone/konsolipelejä yleensä, ovat nettiroolipelit kuitenkin suhteellisen suosittuja naispuolisten pelaajien keskuudessa, Jeini yllättää.
– Sukupuolella ei ole minkäänlaista merkitystä pelirooliin nähden. Pelissä valitun hahmon sukupuolella ei myöskään ole merkitystä. Virtuaalimaailmassa seikkailevasta pelihahmosta ei voi edes tietää, onko sen ohjaksissa mies vai nainen, ellei pelaaja ole arkielämästä tuttu. Parrakkaan miehenkörilään alter ego voi hyvinkin olla hemaiseva haltiakaunotar!
<!-- [if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Pongista pleikkaan 2010

Sami Nissinen / rupriikki

 

 



_________________
Chaser MK-I | RM750 | G1.Sniper Z87 | i5-4670K | H2O | Asus R9 290X DirectCU II | G.Skill RipjawsX 1600 Mhz 2x8GB | OCZ 128GB Vector SSD + 1TB ja 500Gt | Asus PB287Q + VE247H | Win 10 Pro
Espoo, Matinkylä. 0401420080
Posts from:   
Post new topic   Reply to topic    Kalevala Syndicate Forum Index -> Kalevala Syndicate yhteisö All times are GMT - 5 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
 
 
Kalevala Syndicate Discord palvelin
Etsi sivustolta
1